Doradztwo zawodowe na matematyce-przykłady
Warto poszukać analogii pomiędzy zakresem doradztwa zawodowego w szkole na różnych etapach edukacyjnych, a zakresem tematycznym przedmiotu.
Przykładowo:
Zakres tematyczny doradztwa zawodowego:
1. Poznawanie własnych zasobów
2. Świat zawodów i rynek pracy
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji zawodowych
Przykłady działań na matematyce:
1. Poznawanie własnych zasobów
- Poznawanie i rozbudzanie zainteresowania matematyką np. refleksja nad tym, co jest atrakcyjnego w matematyce, co sprawia dzieciakom przyjemność w matematyce, a co jest nieprzyjemne, co w matematyce jest interesujące dla uczniów, co jest ważne w uczeniu się matematyki?
- Refleksja na temat zainteresowań uczniów i jakie umiejętności matematyczne są im potrzebne, aby te zainteresowania realizować
- Zwiększanie świadomości uczniów dotyczących własnych zdolności i predyspozycji matematycznych
- Udzielanie uczniom informacji o nabytych kompetencjach matematycznych rachunkowych i w zakresie wnioskowania i rozwiązywania problemów i obszarach rozwojowych
2. Świat zawodów i rynek pracy
Odnoszenie się do tego, w jaki sposób wykorzystuje się konkretne umiejętności matematyczne w rzeczywistości, gdzie i w jakich zawodach, czynnościach życiowych
- np. procenty -w jakich zawodach korzysta się z tej umiejętności, gdzie pracują takie osoby, po co im są umiejętności związane z obliczaniem procentów
- w jakich branżach ważne są określone umiejętności matematyczne– np., jakich obliczeń dokonuje murarz, hydraulik, osoba, która chce zbudować most
- zawód informatyk, programista i matematyka. Czy jest potrzebna? Jak? Po co?
- refleksja nad tym w jakich czynnościach życiowych są nam potrzebne określone umiejętności matematyczne
- ułatwianie uzyskiwania świadomości dotyczącej tego, w jakich innych dziedzinach umiejętności matematyczne są wykorzystywane np., w jaki sposób matematyka jest obecna w naukach humanistycznych, w sztuce, języku etc.
- W jakich zawodach matematyka ma kluczowe znaczenie? I Jakie? Dlaczego?
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
- Promowanie matematyki w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych
- Wskazywać ścieżki kształcenia, obszary edukacyjne, zawody, dla których umiejętności matematyczne są kluczowe
- Informowanie o ścieżkach kształcenia prowadzących do zawodów dla których
- matematyka jest kluczowa
- Drogi dalszego kształcenia – prowadzące do wyboru szkoły i zdobycia zawodu matematyka
- Wskazywać przedmioty/dyscypliny pokrewne
- Refleksja:, co można osiągnąć w życiu dzięki matematyce?
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji zawodowych
- Uświadamianie uczniów o istotności danego przedmiotu w karierach edukacyjno-zawodowych realizowanych w innych dyscyplinach
- Rozwijanie zainteresowań matematycznych- prowadzenie kółka matematycznego lub np. brydżowego, szachowego, gier logicznych, strategów etc.
- zajęcia między przedmiotowe i lekcje, podczas których nauczyciele różnych przedmiotów konfrontują swoje kwalifikacje i kompetencje
- Czy można wykorzystać matematykę do podejmowania decyzji i planowania?